Vorige

Terug naar boven

Main content

Vijf vragen aan… Mark van Leest, Head of Media, Ajax

FC TOUCH

In elke editie van deze nieuwsbrief stellen we een professional vijf vragen met een persoonlijke touch. Mark van Leest, Head of Media bij Ajax, opent het bal. “Ik houd me bezig met de productie van branded content voor de Ajax mediakanalen. Dit betreft Sociale Media, websites, de app en de tv-uitzendingen op Fox en Ziggo Sport. Daarnaast verzorgen wij de internationale distributie van Ajax tv-content aan mediapartners in 85 landen.” Mark is bovendien lid van de Raad van Advies van FC Touch…

1. Zijn de wonden intussen al geheeld?

“De klap is hard aangekomen. Je merkt dit natuurlijk intern in de organisatie en ook de teleurstelling bij fans is voelbaar. Op de lange termijn zal dit nog wel doorwerken. Zo heeft het mislopen van het kampioenschap – en daarmee directe plaatsing voor de Champions League – direct gevolgen voor de financiële situatie van de club.”



2.  Waarom ben je lid van de Raad van Advies van FC Touch?

“Ik ben lid van de RvA omdat ik FC Touch en voorheen MagStream als een ondernemende, innovatieve club zie, die de draai maken naar het nieuwe medialandschap en daarmee beïnvloeden hoe die wereld eruit komt te zien. Voor mij persoonlijk leer ik veel van de vraagstukken en uitdagingen waarmee dit soort bedrijven te maken hebben.”



3. Wat is de digitale visie van Ajax?

“Heel simpel: zin in de wedstrijd! Onze mediakanalen zijn erop geënt om zoveel mogelijk mensen zin te laten krijgen in de wedstrijd; het verwachtingsvolle op te schroeven. Zo hoog, dat ze zich betrokken voelen bij de club en geneigd zijn om een wedstrijd te bekijken op tv of in het stadion. Of misschien een shirtje te kopen... Uiteindelijk zit overal een commerciële doelstelling achter, maar voor ons staat betrokkenheid van onze fans bij de club voorop. En die proberen we van zo dichtbij mogelijk de club in al zijn facetten te laten ervaren, onder meer via branded content.”


4. Ben je blij met de nieuwe trainer Peter Bosz?


“Ja, want ik denk dat Peter Bosz een trainer is die een team beter kan laten spelen. En mét aanvallend voetbal, want dat is waar Ajax voor staat. Hij heeft nog geen prijzen gewonnen in zijn carrière, maar laat ie daar dan met Ajax mee beginnen!”



5. Wie zijn koplopers binnen de voetbalwereld op het gebied van digitale ontwikkeling?


“Wij kijken natuurlijk naar wat er in de Eredivisie gebeurt, maar meer nog naar grote clubs en sporten in het buitenland. De geijkte clubs zijn natuurlijk Manchester United met zijn innovatieve sponsor en Azië-strategie en ook Arsenal, Manchester City, Bayern München en Borussia Dortmund. Persoonlijk vind ik Spaanse en Italiaanse clubs wat minder progressief. Bovendien kunnen wij in Europa voor het deel ‘beleving’ nog veel leren van de Amerikaanse NFL en NBA, hoewel daar ook wel een behoorlijk cultuurverschil in zit.”

Tags

Related

Deel met vrienden

X

Lees de voorwaarden

Bedankt.

Deze blogpost is gedeeld met jouw vrienden

ga terug en deel nog een keer

Het versturen van de e-mail gebeurt op eigen initiatief van de gebruiker / afzender en de website stelt hier geen beloning tegenover voor afzender of ontvanger.

MagStream zal de e-mailadressen en andere persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doelen dan het eenmalig verzenden van het bericht namens de afzender.

ga terug en deel